Portret van Alida de Wit, echtgenote van kunstenaar Cornelis de Wit achter het weefgetouw. Ze zit op een houten stoel met rotan zitvlak achter het licht houten weefgetouw en weeft aandachtig een vloerkleed in de kleuren van het kleed op de licht houten vloer: blauw, wit, rood en oranje. De verticale kettingdraden zijn duidelijk zichtbaar.
Ze is gekleed in een lange, blauwgroene japon met wijde mouwen. Haar donkerbruine haar heeft ze opgestoken in een knot, die met een donkere band is omringd.
Achter het weefgetouw is een lichtbruine muur waaraan drie schilderijen hangen, waaronder een van een paard of ezel en een landschap. Links van de muur is een deuropening, waardoor een deel van de kamer erachter zichtbaar is. Ook hier ligt op de licht houten vloer een kleurrijk vloerkleed. Er staat een tafel op en aan de muur hangt een schilderij van een portret.
Het daglicht komt van links. Er zijn afgezien van de kamer op de achtergrond geen duidelijke schaduwpartijen, maar op de rug, het achterhoofd en haar handen schijnt duidelijk het daglicht.
Het schilderij is zeer gedetailleerd. De vloerkleden bevatten zeer veel kleurrijke details. Ook het weefgetouw en mevrouw De Wit zijn duidelijk herkenbaar afgebeeld.
kunstenaar | Cornelis Pieter de Wit (1882 - 1975) |
genre | Genrekunst |
techniek | olieverf op doek |
afmetingen | 95 x 71 cm |
datering | 1913 |
signatuur | rechtsonder |
ploeglid | ja |
inventarisnummer | 01089 |
bijzonderheden | Docent aan de Academie Minerva te Groningen |
geportretteerde | Alida Elizabeth Butter 1 april 1886 - 10 juli 1965 Ouders: Pieter Floris Butter en Alida Elizabeth Smit Gehuwd met: Cornelis Pieter de Wit op 5 augustus 1909 |
expositie | Echte Groningers (2018 - 2019) |
schenker | Mevr. A.E. de Wit, Groningen |
aanwinstjaar | 2005 |
collectie | Collectie C.P. de Wit |
publicaties |